Snowden live bij Nederlandse première Snowden Film

Amsterdam, 1 november - Edward Snowden is op donderdag 10 november live aanwezig bij de Nederlandse release van de film Snowden. Privacy zoekmachine StartPage.com en distributeur Independent Films presenteren dan het event Snowden Live. Na de vertoning van de film over de wereldberoemde klokkenluider zal vanuit Pathé Tuschinski middels een live verbinding met Rusland een interview volgen met Edward Snowden. Via social media kan iedereen tot 10 november met de hashtag #vraagsnowden vragen voor het interview insturen. Ook in Pathé bioscopen in Haarlem, Den Haag (Spuimarkt), Groningen, Arnhem, Delft, Breda, Tilburg, Eindhoven, Amersfoort, Maastricht, Rotterdam (Schouwburgplein), Cinemec Utrecht en Foroxity Sittard zal het event live te volgen zijn. De kaartverkoop voor Snowden Live gaat vandaag van start bij Pathé. Snowden draait vanaf 10 november in de bioscoop.

Voormalig NSA-medewerker Edward Snowden werd wereldberoemd nadat hij in 2013 in Hongkong geclassificeerde documenten over de spionageacitiviteiten van de NSA aan journalisten overhandigde. Snowden zette hiermee de bewustwording omtrent online privacy stevig op de kaart. Vanwege het FBI arrestatiebevel dat tegen hem werd uitgevaardigd verblijft Snowden momenteel in Rusland. Met Snowden Live heeft het Nederlandse publiek de kans van hem te horen wat er sinds 2013 is veranderd in de digitale wereld en zich bewuster te worden van de risico’s. Ook worden er tips gegeven met welke veranderingen in het dagelijks leven de online privacy verbeterd kan worden.

”De onthullingen van Snowden over overheidsspionage en massa dataverzameling zijn van cruciaal belang voor onze maatschappij, maar hij heeft daar wel zijn vrije leven voor moeten opofferen.” zegt Robert Beens, CEO van StartPage.com. “Wij zijn trots dat we Snowden op deze manier naar Nederland halen om hem te helpen de privacy boodschap verder te verspreiden”. Dat de film van groot belang is, blijkt uit de aanwezigheid van een afvaardiging van Amnesty Nederland. Amnesty zet zich in voor de rechten van de mens, onder meer op het gebied van privacy en vrijheid van meningsuitingen. Op dit moment voert Amnesty, onder andere met een petitie, actie om gratie te vragen voor Edward Snowden.

Over de film

Oscar-winnend regisseur Oliver Stone brengt het belangrijkste en meest fascinerende waargebeurde verhaal van de 21ste eeuw naar het witte doek. De bloedstollende thriller Snowden onthult het ongelooflijke verhaal van Edward Snowden (gespeeld door Joseph Gordon-Levitt), een voormalig NSA-medewerker die duizenden geclassificeerde documenten aan de pers lekt en daarmee één van de meest gezochte personen ter wereld wordt. Sommigen beschouwen Edward Snowden als een held, anderen als een verrader. Wat je ook gelooft, het meeslepende verhaal over zijn beweegredenen, de mensen die hij achterliet en de manier waarop hij het voor elkaar kreeg zorgt voor een van de meest boeiende films van het jaar.

Over StartPage.com

Over Independent Films

Sinds 2000 brengt Independent Films Nederland BV een grote verscheidenheid aan films uit op Nederlandse bodem. Met succesvolle titels als Gooische Vrouwen, Soof, Paddington, Taken, The Hunger Games reeks en Elle is Independent Films de grootste onafhankelijke filmdistributeur in Nederland.

NOOT VOOR DE REDACTIE, NIET VOOR PUBLICATIE

De première van de Snowden Film vindt plaats op 10 november in Pathé Tuschinski. Voor vragen over het evenement of vragen voor Snowden kunt u contact opnemen met Christiaan Solcer, CMO van StartPage.com per e-mail chris@startpage.com

Tijdens het event is er gelegenheid voor interviews, ook deze verzoeken kunt u aanvragen bij Christiaan.

Voor meer informatie en vragen kunt u contact opnemen met:

Startpage Nederland

Contactpersoon: Christiaan Solcer

Mobiel: 06-43106478

E-mail: chris@startpage.com

Over StartPage.com

Privacy is the company’s mission and the driving force behind its innovations. In addition to the search products, which process over 2 billion searches per year, the company also developed the revolutionary private, encrypted email service StartMail.com for personal and business use.