NETNEUTRALITEIT in gevaar. Internationale gemeenschap stuurt een open brief aan de FCC in de VS.

Meer dan 300 ondernemingen en organisaties van buiten de Verenigde Staten, waaronder Bits of Freedom, TheNextWeb.com, Reporters Without Borders en de Nederlandse privacy-vriendelijke zoekmachine StartPage.com, hebben in een open brief hun zorgen geuit aan voorzitter Ajit Pai van de Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC) en aan het Amerikaanse congres.

Eerder dit jaar heeft Pai aangekondigd om de huidige regelgeving terug te willen draaien die internetproviders ertoe dwingt om al het internetverkeer gelijk te behandelen, zowel nationaal als internationaal. Een groeiend netwerk van internationale bedrijven en organisaties waarschuwen de FCC nu dat het terugdraaien van netneutraliteit zou kunnen leiden tot “aanzienlijke sociale en economische schade”.

Dat Pai tegen de uitdrukkelijke wens van 20 miljoen Amerikaanse stemmen die vóór netneutraliteit zijn lijkt in te willen gaan, weerhoudt StartPage.com CEO Robert Beens er niet van zich uit te spreken over de kwestie.

"Het internet is een wereldwijde marktplaats en beslissingen erover vereisen internationale samenwerking en diplomatie” verklaart Beens. “De Verenigde Staten zou alle betrokken partijen moeten consulteren bij dit besluit. De massale bezorgdheid vanuit Europa en de rest van de wereld zal Pai hopelijk doen inzien dat terugdraaien van netneutraliteit een grote fout zou zijn."

Ondertekenaars waarschuwen dat het intrekken van netneutraliteit door wijzigingen in de Amerikaanse regelgeving ernstige gevolgen kan hebben voor globale ondernemingen. Het zou dan internetproviders in de VS dan in staat stellen om te bepalen wat hun Amerikaanse klanten online te zien krijgen. Het machtigt de internetproviders om websites en apps te blokkeren en stelt ze in staat om anderen ‘prioriteitstoeslagen’ te laten betalen.  Dat zou internationaal operererende bedrijven en diensten grote schade kunnen berokkenen.

De brief kan worden bekeken op theworldfornetneutrality.com

• Medium square ancilla van de leest

Ancilla van de Leest

(Dutch)
    press@startpage.com

Contact me for more information on:
    Privacy, Search Engines, Data protection, Google & more.

Over StartPage.com

Privacy is the company’s mission and the driving force behind its innovations. In addition to the search products, which process over 2 billion searches per year, the company also developed the revolutionary private, encrypted email service StartMail.com for personal and business use.